Jak stymulować rozwój niemowlaka? Słuch

autor: Agata Cygan - Kukla | 23.02.2015

Cechy psychiczne i właściwości ruchowe człowieka, kształtują się od chwili narodzin. Decydującym okresem jest 1. rok życia. To wtedy rodzice mogą dodatkowo stymulować rozwój maluszka, dostarczając mu odpowiednich bodźców. Jak można stymulować dziecięcy słuch?

Czy stymulacja jest potrzebna?

Stymulacja dziecka to wszelkie działania, których celem jest doskonalenie rozwoju malucha poprzez odpowiednie zorganizowanie jego otoczenia oraz zachęcanie do dodatkowej aktywności. W okresie niemowlęcym centralny układ nerwowy jest niezwykle podatny na dodatkowe bodźce, dlatego stymulacja dziecka w pierwszym roku życia jest jak najbardziej wskazana.

Jak stymulować dziecięcy słuch?

Stymulowanie dziecięcego słuchu nie wymaga szczególnych umiejętności ani angażujących rodziców działań. Najważniejsze jest odpowiednie zaaranżowanie otoczenia, w którym przebywa dziecko oraz dostarczanie mu na co dzień jak najwięcej zrównoważonych bodźców dźwiękowych:

  • należy od samego początku jak najczęściej mówić do dziecka;
  • mówiąc do dziecka, należy różnicować tempo mówienia oraz natężenie głosu;
  • warto od samego początku mówić do dziecka poprawną, dorosłą polszczyzną – brak zdrobnień ułatwi dziecku nabywanie prawidłowych nawyków;
  • warto od samego początku czytać dziecku książeczki – mimo tego, że jeszcze nie rozumie znaczenia czytanych słów;
  • od 3 m-ca warto sprawdzać, czy dziecko obraca główkę w stronę, z której dochodzą dźwięki;
  • należy różnicować dźwięki, jakie słyszy dziecko: śpiewać, puszczać melodyjki, klaskać, cmokać itp.;
  • należy umożliwiać dziecku wsłuchiwanie się w naturalne dźwięki: kapanie wody z kranu, śpiew ptaków, szum deszczu;
  • warto kupować dziecku zabawki, które wydają dźwięki, np. grzechotki, zabawki odtwarzające odgłosy zwierząt itp.;
  • warto robić dziecku domowe „grzechotki” – posłużą za nie butelki wypełnione grochem, piaskiem, ryżem;
  • około 9 m-ca życia dziecko samo zaczyna wytwarzać dźwięki (stuka przedmiotami o siebie, o stół, o podłogę), dlatego należy mu to umożliwiać i podawać odpowiednie przedmioty;
  • warto pokazać dziecku, jak może samodzielnie wytwarzać różne dźwięki, np. za pomocą klaskania, stukania;
  • warto samemu naśladować dźwięki i odgłosy w obecności dziecka;
  • warto kupić dziecku jakiś instrument muzyczny, np. flet, bębenek, cymbałki itp.;
  • warto puszczać dziecku różne melodie i zachęcać do poruszania się w takt płynących dźwięków;
  • należy chronić dziecko przed hałasem – unikać krzyku, zbyt głośno pracujących sprzętów; warto obserwować malca, bo na zbyt intensywne bodźce słuchowe reaguje zwykle tzw. odruchem Moro, czyli odrzucaniem rączek i obejmowaniem klatki piersiowej, może też zaciskać powieki lub zacząć płakać;
  • nie należy zupełnie separować dziecka od codziennych dźwięków, jak radio, odkurzacz, pralka – różnorodne bodźce dźwiękowe wspomagają tworzenie się u dziecka nowych połączeń nerwowych.
@ śledź nas na instagramie
powrót do góry