Żywienie podczas grypy i przeziębienia

autor: Marianna Hall, Poradnia Jesz Fresh | 08.11.2016
Chłopczyk je śniadanie

Żywienie w okresie jesienno-zimowym pełni istotną rolę w prewencji występowania przeziębień i grypy. Wzmocnienie układu odpornościowego przez odpowiednio zbilansowaną dietę pozwala na ograniczenie częstotliwości występowania chorób oraz przyczynia się do skrócenia ich przebiegu.

Dieta, powinna być nie tylko elementem składowym w okresie leczenia, ale przede wszystkim powinna pełnić rolę naturalnego elementu wspierającego układ immunologiczny.

Ból gardła, gorączka czy silny katar może spowodować utratę apetytu, jednak nie należy wtedy rezygnować ze spożywania posiłków. Oczywiście nie można zmuszać dziecka do jedzenia i nie należy serwować mu takich samych porcji jak wtedy, kiedy jest w pełni zdrowe. Warto w tym okresie stawiać na sprawdzoną metodę mniejszych porcji, które są spożywane częściej. Atrakcyjne pod względem wizualnym posiłki również mogą zachęcić małego niejadka do skosztowania dania. Dzięki regularnemu spożywaniu wartościowych posiłków możliwa jest szybsza odpowiedź układu odpornościowego, walka z chorobą i ponowne nabranie sił po chorobie.

Zobacz też: Dietoterapia przy biegunce niemowląt i małych dzieci

Lista składników, które powinny znaleźć się w diecie podczas choroby oraz w okresie wzmacniania organizmu powinna opierać się na zasadach zdrowego odżywiania. Dodatkowo, warto skupić się na formie i kompozycji posiłków.

Śniadanie z owoców

  1. W każdym posiłku powinny pojawiać się warzywa lub owoce. Jeśli występuje silny ból gardła powinny być one w postaci łatwej do pogryzienia i połknięcia.
  • W tym wypadku dobrze sprawdzą się warzywa gotowane na parze, duszone, pieczone w piekarniku lub w postaci zupy krem.
  • Owoce mogą być serwowane jako musy lub koktajle.
  • Warzywa i owoce powinny być bogate w antyoksydanty i witaminy, dlatego nie należy stosować owoców w puszkach i syropów.
  • W codziennym żywieniu nie powinno zabraknąć takich produktów jak dynia, marchew, ziemniaki, papryka, cebula, pietruszka, jarmuż, dzika róża, aronia, malina, porzeczka oraz cytrusy.
  1. Postać węglowodanów powinna być wybierana na podstawie własnych obserwacji oraz tego, co dziecku w tym okresie najbardziej smakuje
  • Drobne kasze np. manna, owsianki, amarantus, kasza jaglana i ryż w postaci gotowanej.
  • Pieczywo typu graham w postaci kanapek lub grzanek.
  • Grube kasze, ciemne pieczywo może dziecku sprawiać więcej problemów przy przełykaniu.
  1. Białko dostarczane z pożywieniem powinno być lekkostrawne.
  • Drób i ryby powinny być pieczone lub gotowane.
  • Jajka mogą być serwowane w postaci gotowanej lub przygotowane na parze.
  • Spożywane rośliny strączkowe powinny być odpowiednio namoczone aby uniknąć wzdęć po posiłku.
  1. Dodatek tłuszczu również jest niezbędny podczas walki z chorobą i w okresie rekonwalescencji
  • Awokado, oliwa z oliwek czy olej rzepakowy powinny występować jako dodatek do sałatek, zup, koktajli czy też kanapek.
  • Orzechy i pestki podczas bólu gardła mogą okazać się nieatrakcyjne i sprawiać dodatkowy dyskomfort podczas przełykania.

Zdrowe śniadanie

  1. W diecie powinny pojawić się składniki aktywne wspomagające walkę z chorobą.
  • Miód gryczany, lipowy, manuka
  • Syrop sosnowy
  • Czosnek
  • Cebula
  1. W celu zwiększenia odporności należy stosować przyprawy o działaniu bakteriobójczym, przeciwzapalnym oraz o właściwościach rozgrzewających.
  • Imbir, kurkuma, cynamon, goździki powinny być stosowane jako dodatek do dań lub ciepłych napoi.
  • Przy wysokich gorączkach należy uważać na dodatek przypraw o działaniu rozgrzewającym, takich jak cynamon, imbir czy też czosnek.
  1. Nie należy zapominać również o prawidłowym nawadnianiu.
  • Świetnie sprawdzają się w takiej sytuacji wszelakie napary owocowe, kompoty bez cukru, letnia woda z dodatkiem cytryny i miodu.
  • Warto stosować także doustne płyny nawadniające, jak np. ORSALIT®DRINK. Oprócz wody, zawiera on optymalnie dobraną ilość glukozy i elektrolitów, a co więcej wykorzystuje efektywny mechanizm wspólnego wchłaniania wody, sodu i glukozy.
  1. Zadbaj o florę bakteryjną jelit, która przyczyni się do szybszej regeneracji i lepszej odporności organizmu
  • Jogurty, kefiry, maślanka oraz mleko acidofilne z dodatkiem żywych kultur bakterii może pojawiać się w formie koktajli z owocami.
  1. Produkty, których należy unikać w czasie choroby, nie różnią się od tych, które powinny być ograniczane w okresie pełni zdrowia.
  • produkty wysokoprzetworzone takie jak słodycze czy słone przekąski
  • dania smażone na głębokim oleju oraz typu fast food
  • produkty mleczne, takie jak serki albo jogurty smakowe
  • soki, napoje oraz wody smakowe

Sprawdź: Papryki faszerowane kaszą jaglaną ze szpinakiem

Dieta wspomagająca naturalną odporność organizmu powinna być urozmaicona i zapewniać prawidłową podaż składników odżywczych i mineralnych. Wybierane produkty powinny być dobrej jakości, bez dodatków cukru, sztucznych barwników i konserwantów. Dodatkowo, aby wzmocnić organizm dziecka, należy pamiętać również o prawidłowej ilość snu oraz ruchu na świeżym powietrzu.

Marianna Hall, Poradnia Jesz Fresh

@ śledź nas na instagramie
powrót do góry