Donna Karan

21.05.2014

Wymyśliła kostium body, wylansowała legginsy i stworzyła styl miejskiej elegancji. Kim jest Donna Karan?

Donna Karan znana również pod pseudonimem „DK” to amerykańska projektantka mody i twórczyni marki Donna Karan New York oraz brandu DKNY. Od najmłodszych lat była bardzo blisko mody – jej mama pracowała jako modelka, a jej ojczym projektował garnitury. W wieku 14 lat rzuciła szkołę i zatrudniła się jako sprzedawczyni w miejscowym butiku.

W 1968 roku została przyjęta do prestiżowej Parsons School of Design w Nowym Jorku. Udało się jej również dostać staż u projektantki Anne Klein. Kiedy Klein zmarła w 1974 roku, Takihyo Corporation z Japonii został nowym właścicielem marki, a Karan wraz ze swoim przyjaciel Louis Dell’Ollio stali się głównymi projektantami domu mody. W roku 1984, Karan i Takihyo Corporation, rozpoczęli własną firmę z wielką misją – „zaprojektować nowoczesne ubrania dla nowoczesnych ludzi”.

Modern clothes for modern people

Lata 80. to czas tzw. power dress – czyli stroju władzy, idealnego outfitu dla kobiet, pracownic korporacji, chcących wspinać się coraz wyżej na ścieżce kariery. Modne ciuchy i efektowna biżuteria ustąpiły w tamtych czasach miejsca marynarkom z klapami i szerokimi ramionami, kamizelkom, bluzkom pod szyję, wizytowym koszulom i kobiecym krawatom (sic!). Power dress stały się w pierwszej połowie lat 80. standardem ubioru nowoczesnej kobiety.

Donna Karan miała nieco inną wizję silnej, ambitnej i nowoczesnej kobiety. Jej debiutancka kolekcja zrewolucjonizowała damską modę. Gładkie linie ubrań, zaakcentowana kobieca sylwetka, miękkie tkaniny, żakiety i wymyślony właśnie przez Karan kostium body okazały się strzałem w dziesiątkę!

Wymyśliła zestaw siedmiu prostych rzeczy – body, żakiet, płaszcz, bluzka, spódnica, spodnie i „wystrzałowy dodatek” np. turban czy pasek.

Stworzyła zestawy idealny do pracy, w podróż i na wieczorne wyjście – bez konieczności przebierania się. Zmieniając kobiecą sylwetkę uzyskała status królowej amerykańskiej mody.

Znana była z tego, że od samego początku wszystkie kombinacje testowała na sobie. W ubraniach jej projektu zaczęły się pokazywać m.in. Susan Sarandon, Brooke Shields, Demi Moore i Barbra Streisand.

In Women We Trust

Untitled

Na początku lat 90., gdy kobiety zajęły już swoje miejsca w korporacjach, Karan postanowiła wesprzeć swoimi pomysłami nową inicjatywę – wprowadzić kobiety do polityki. Zainaugurowała słynną kampanię reklamową kolekcji „In Women We Trust” ze zdjęciami z zaprzysiężenia na prezydenta USA pierwszej kobiety. Na zdjęciach znalazła się ubrana w żakiet kobieta, która trzyma rękę na Biblii na tle amerykańskiej flagi, kobieta przejeżdżająca prezydenckiej w limuzynie w poprzez wiwatujący tłum i kobieta zasiadająca w prezydenckim gabinecie.

Po inauguracji kampanii Hilary Clinton zwróciła się do Donny Karan z prośbą o zaprojektowanie uszycie strojów dla niej i Billa Clintona na ceremonię zaprzysiężenia w 1993 r. Kampania „In Women We Trust” przeszła do historii mody, a obroty firmy – w ciągu kolejnych czterech lat obroty wzrosły pięciokrotnie – podobnie udział Amerykanek w polityce.

Donna Karan była sześciokrotnie uhonorowana Oscarem mody, czyli nagrodą nowojorskiej akademii mody CFDA. W 2004 r. – za całokształt pracy.

 

fot: Donna Karan by David Shankbone (Wikimedia Commons);Donna Karan, In Women We Trust, ad with a female US president in pinstripes and pearls, 1992 ( Icons of Fashion: The 20th Century by Gerda Buxbaum)

@ śledź nas na instagramie
powrót do góry