Sprawdzone sposoby na nudności w ciąży

autor: Agnieszka Gałczyńska | 09.01.2017
Kobieta w ciąży z mężem

Nudności w ciąży występują od około 4 tygodnia od zapłodnienia i są jednym z najwcześniej zauważalnych objawów tego, że zostaniesz mamą. Skąd się biorą? Ich przyczyną są zmiany hormonalne. W organizmie kobiety ciężarnej rośnie poziom gonadotropiny kosmówkowej (HCG), a także progesteronu. Mdłości w ciąży mogą też być związane z zaburzoną równowagą stężenia glukozy we krwi.

Zobacz też: Probiotyki a ciąża

Nudności w ciąży nie zagrażają dziecku. Nawet intensywne i angażujące mięśnie całego brzucha, wymioty nie spowodują poronienia. Płód pobiera z organizmu matki wszystko, czego potrzebuje. Dlatego nie martw się, że dziecko głoduje razem z Tobą. Stres może tylko nasilić dolegliwości.

Najczęściej wymioty występują rano, ale mogą pojawić się także w ciągu dnia, pod wpływem stresu lub dziwnego zapachu. Niektóre ciężarne odczuwają również wieczorne mdłości. U większości kobiet znikają one po trzecim miesiącu.

Skarpetki dla dziecka

Co na mdłości w ciąży?

Niestety, nie wymyślono jeszcze skutecznego leku na mdłości w ciąży. Ale jest kilka sposobów, jak sobie można z nimi poradzić. Jeśli zastanawiasz się co na mdłości w ciąży może Ci pomóc – przeczytaj nasze porady.

Po pierwsze woda!

Pij dużo wody niegazowanej, niskozmineralizowanej i niskosodowej. To ona wypłukuje z Twojego organizmu toksyny, dzięki czemu zmniejsza się odruch wymiotny. Najlepiej, jeśli w ciągu dnia wypijesz trzy litry wody. Wydaje Ci się, że to strasznie dużo? Jeśli będziesz popijać ją małymi łykami i wprowadzisz urozmaicenie w postaci herbatek ziołowych – na pewno się uda. Zrezygnuj z napojów gazowanych, słodzonych i konserwowanych. Jeśli wymioty się nasilają możesz pić doustne płyny nawadniające, w skrócie DPN. Zawierają one optymalnie dobrane proporcje glukozy i elektrolitów oraz wykorzystują efektywny mechanizm wchłaniania wody, sodu i glukozy, co sprawia, że są doskonale przyswajane przez organizm.

Po drugie dobry początek dnia!

Na nudności w ciąży pomoże kubek ciepłego mleka. Jeśli jednak go nie lubisz, poproś partnera o pół szklanki ciepłej wody z cytryną. Możesz też sięgnąć po banana, kromkę chrupkiego pieczywa, sucharka, płatki śniadaniowe. Przekąskę zjedz, popij ciepłą herbatą i poleż dłużej w łóżku.

Po trzecie sięgnij po imbir!

Leczniczy wpływ na mdłości w ciąży ma imbir. Pamiętaj, żeby używać surowego korzenia – sproszkowany nie pomoże. Zeskrobane wiórki dodaj do wody, którą pijesz. Możesz też dodawać go do zup, sosów czy mięsa. Na zdrowie!

Imbir

Po czwarte – jedz migdały!

Migdały doskonale zapobiegają uczuciu, że jest Ci niedobrze. Jeśli zbliża się atak nudności w ciąży – szybko zjedz ich kilka. Możesz je też przegryzać zapobiegawczo co 2-3 godziny.

Po piąte – przyjmuj witaminy!

Niedobór witaminy B6 może być przyczyną mdłości w ciąży. Jeśli sięgasz po suplementacje, dopilnuj by sprostała wszystkim Twoim potrzebom (powinna zawierać kwas foliowy) i być bezpieczna dla kobiet w ciąży jak np. Harmonella®. Lekarze zalecają też wprowadzenie do diety produktów bogatych w witaminy z grupy B: jak ryby, chude mięso, banany, kapustę, soję, marchewkę, zielony groszek. Taki zastrzyk witamin pomoże nawet, jeśli dokuczają Ci silne wieczorne mdłości.

Przeczytaj: Jak dbać o siebie w ciąży, czyli o profilaktyce infekcji

Po szóste – jedz mało i często

Doskonale wiemy, że masz zachcianki. Ale spróbuj się nie przejadać. Nudności w ciąży często potęguje nieodpowiednie odżywianie. Jedz często – najlepiej co dwie godziny, ale małe porcje. Jeśli poczujesz się głodna sięgnij po batonik muesli, lub garść suszonych owoców.

Po siódme – zadbaj o posiłki

W ciąży powinnaś zwracać większą uwagę na to, co jesz. Unikaj tłustych potraw – one nasilają nudności. Jednak nie rezygnuj z potraw wysokokalorycznych, jak ziemniaki, pieczywo i makaron. Potrzebujesz teraz dużo energii, czyli węglowodanów. Jeśli nie masz apetytu – nie zmuszaj się do jedzenia. Pamiętaj tylko, by pić odpowiednią ilość płynów, aby się nie odwodnić.

Zdrowy obiad

Po ósme – unikaj intensywnych zapachów

Kobieta ciężarna jest bardzo wrażliwa na różne zapachy. Woń kosmetyków, detergentów i jedzenia może powodować nudności w ciąży. Dlatego na jakiś czas zrezygnuj z gotowania, a lokale gastronomiczne omijaj szerokim łukiem.

Sprawdź też: Pierwsza ciąża po 35 roku życia – co powinnaś wiedzieć

Po dziewiąte – wietrz mieszkanie

Czasem na mdłości w ciąży pomagają bardzo proste sposoby. Pamiętaj, żeby wietrzyć mieszkanie regularnie. Jeśli jest ciepło śpij przy uchylonym oknie, a zimą wietrz mieszkanie przez około 20 minut przed snem. Dzięki temu dostarczysz sobie więcej tlenu.

Po dziesiąte – myj zęby

Większość kobiet odczuwa specyficzny smak w ustach, który wywołuje mdłości w ciąży. Można się go pozbyć często myjąc zęby. Jeśli akurat jesteś poza domem sięgnij po gumę bezcukrową lub miętówkę.

Jeśli żadne z powyższych sposobów nie podziałał wybierz się do lekarza, opowiedz o dolegliwościach i poproś o radę. Specjalista przepisze Ci środek farmakologiczny, który hamuje silne wymioty.

Serduszko z dłoni

Do lekarza wybierz się też:

  • Jeśli nudności w ciąży występują częściej niż 3-4 razy dziennie
  • Jeśli przez mdłości w ciąży zaczynasz chudnąć
  • Jeśli wymiociny zawierają krew
  • Jeśli pojawiają się objawy odwodnienia

Pamiętaj! W internecie jest sporo niesprawdzonych metod hamowania mdłości w ciąży, które mogą zaszkodzić Tobie i dziecku. Dlatego każdej z nich dokładnie się przyjrzyj, a na pewno zrezygnuj z:

  • Imbiru w tabletkach
  • Alkoholu
  • Octu i sody
  • Aromaterapii
  • Ograniczeniu płynów
  • Mieszankach i lekach ziołowych
  • Lekarstwach dostępnych bez recepty

@ śledź nas na instagramie
powrót do góry